duminică, 22 aprilie 2018

Ioan-Aurel Pop: Între a iubi trecutul și a te pricepe la trecut ca să îl examinezi este o mare deosebire

Spicuiri dintr-un interviu mai echilibrat: Ioan-Aurel Pop: Între a iubi trecutul și a te pricepe la trecut ca să îl examinezi este o mare deosebire

Președintele Academiei Române, Ioan-Aurel Pop, afirmă că există o mare deosebire între a scrie un text din iubire pentru trecut și a te pricepe la trecut ca să îl examinezi.
[...]
Citind în 1998 lucrarea istoricului Lucian Boia - 'Istorie și mit în conștiința românească' -, după ce am citit-o și am revenit asupra unor pasaje am rămas cu un sentiment de nemulțumire, de amărăciune și de neputință. Gândindu-mă că oare toți profesorii mei, văzuți și nevăzuți, profesorii direcți sau cei de la care am învățat intermediar, prin lectură, să fi fost naivi, necunoscători, slabi și domnul Boia să fie un geniu de care nu aflaserăm până atunci...
[...]
Dacă adevărul istoric nu există, atunci putem scrie orice despre trecut și orice trebuie să fie bine venit și acceptat? Și numai dacă adevărul istoric există, ne putem raporta la mit ca la o exagerare, ca la o minciună.
[...]
Trebuie să respectăm o convenție și să avertizăm cititorul când scriem o carte de istorie și când scriem o carte de interpretare prin prisma literaturii, muzicii. Chiar și chimiștii pot scrie istorie, dacă le place, numai că mereu atrag atenția! Între a iubi trecutul și a te pricepe la trecut ca să îl examinezi este o mare, mare, mare deosebire. Medicii mă înțeleg când zic asta, degeaba știu eu numele a 100 de plante medicinale și știu cum făceau geto-dacii trepanații, ca să scoată spiritele rele din cap și puneau oasele craniului la loc. Și degeaba știu teoretic cum să fac o operație că niciun om serios nu m-ar lăsa să fac o intervenție chirurgicală dacă nu sunt medic de meserie. Cam așa e și cu respectul pentru meseria de istoric.
[...]
Lucian Boia face parte dintr-o categorie apărută în ultimii ani, cea de spărgători, de vânători de mituri. Este o categorie intelectuală care face foarte multă piață, vinde cărți, apare la televizor. A deconstrui adevărurile noastre este astăzi o modă, dar nu este numai o modă intelectuală, are în spate un întreg demers capitalist, economic. Astăzi toate identitățile de grup, etnice se încearcă să fie duse la disoluție.


NVD: Mai sus sunt doar citate dintr-un rezumat al unor interviuri, care reprezintă după părerea mea lucruri importante, spuse frumos, referitor la istorie și consumul ei. Prin urmare, dacă vă interesează detalii la părerile autorilor, insist să citiți întregul ARTICOL.

Un comentariu:

  1. ...am vazut ca se lucreaza la documentare decente si cinstite, in care Academicianul Ioan Aurel Pop va vorbi celor ce vor sa stie. Dupa cum am inteles, saptamanal va fi o emisiune TV...cateva impresii se afla deja pe youtube.

    RăspundețiȘtergere